צריך לשנות את האוירה והגישה המעוותת
בנושא הזה הצורך הוא לנפץ מוסכמות עקלקלות. להפיג אוירה שיוצרת את כורח המציאות. לעצב את דעת הקהל. ובתחום הזה יש לאות הכתובה הרבה מה להועיל. כשמדברים על כך שיש צורך לחנך, הכוונה איננה רק לחינוך ישיר, שמקומו אכן מבעד למפתני היכלי החינוך, אלא באותה מדה ואולי אף יותר יש צורך לשרש את הגישה הכללית המעוותת, שכבר הפכה לאקסיומה. כי כל עוד קיימים הנחות יסוד ש'כולם אומרים כך' קשה לתבוע מיחידים לשנות את דעתם. בין אם היחידים הללו הם רבים ובין אם הם מעטים.
"לבחור מצויין מגיע.." האמנם?
נקח לדוגמא את הגישה הקובעת ש'לבחור מצוין מגיע כך וכך'. המשפט הזה מקומם עוד לפני שמגיעים אל המחיר – כמה מגיע לו. מה זאת אומרת מגיע? מה זאת אומרת הוא דורש? ממי? על מה ולמה? וכי רמת ההישגים שבאמתחתו של הבחור היא מניה הנסחרת בשוק השידוכים? וכי העובדה שאבי הבת שואף ליותר לפי הבנתו פותחת פתח למסחר שערכו נקבע בהתאם להיצע וביקוש? באתרוגים למשל שולטת השיטה הזו: אתה יכול לקנות אתרוג בקופסא עם אינפורמציה חיובית בחמישים שקלים, אם אתה מעונין במשהו יותר מהודר או שיותר יפה לפי טעמך אז תקנה אתרוג פתוח לפי בחירה והתשלום יעלה בהתאם, ואילו אם הינך מעונין באתרוג נקי כליל מכל עליך לוודא קודם לכן שבאמתחתך סכום של מאה חמישים או מאתיים דולר. מי שאין לו -בפחות מכך, למה לא, הרי כשר ומהודר יש גם בזול יותר. שידוכים לא יכולים להשתוות בשום אופן לסחר מכר, גם לא של קדושה. משום ששני הצדדים אינם קונים ולא מוכרים שום דבר. זה גם לא תחום שיש בו ברירות מחדל לעומת ברירות יקרות יותר. כל אחד ומה שמתאים, לא פחות ולא יותר. מהו אם כן הדבר שיכול להצדיק פריטת המעלות למזומנים? גם אם נניח שנקודת המוצא נכונה שהמעלות הנשגבות כן נשגבות כל כך, דבר שקצת קשה לאמת אותו בהחלטיות מתוך תוצאות שבשטח..
אתה מחפש איש עסקים רב הון? בודאי שלא. אם כן, הכוונה המוצהרת היא מכירת האב לעבד עולם…
ונקודה נוספת: כשמדברים על מתן ומתן, על כך שמגיע ודורשים, יש לשאול 'דורשים' האם הכוונה היא לחפש בדוקא אנשי עסקים רבי הון? בודאי שלא, המגמה השלטת אצל היחסנים היא להעדיף את יושבי האהל. ובכך כשקובעים שמחירו של שידוך ברמה הגיונית ומעלה הוא בשיעור איקס, צריך להיות ברור שהכוונה המוצהרת בכך היא מכירת האב לעבד עולם.
אין שום פרשנות אחרת. אסור להסתתר מאחורי שום מליצות משלים או חזיונות. צריך לקרוא לילד בשמו: הצד האחד נותן מה שנותן, והצד השני נותן את רמ"ח אבריו גידיו כליל לעולה. נשאר רק לשבור צלחת ולהצטלם כמחותנים מחוייכים. הסגנון הזה נשמע הגיוני? האם מחירו של אותו כליל מעלות לפי דעתו "נפש תחת נפש"?
הבעיה נעוצה באוירה שהתפתחה בין החברים.
כמו בכל התחומים הבעיה נעוצה באוירה שהתפתחה בין החברים. ואם תצליח האות הכתובה לחורר נקבים בכל מיני בלונים נפוחים, והיה זה שכרו. ניתן יהיה להחדיר לתודעה שחברה שדפוסי החשיבה שלה מעוותים כל כך זקוקה לבדיקה מעמיקה, אולי אז ייקל יותר לבצע את המהפך המיוחל. כל החברים יהוו מוקד הרתעה … מבית פנימה יעסקו בנושא מזוית המוסר והדרך ארץ ביראת שמים והבין אדם לחבירו, ואולי מחוץ ייעשה נסיון לקלף את המעטה השקרי של המה יאמרו ..
רבי ל. יונגרמן יתד נאמן